Sivut

perjantai 12. elokuuta 2016

Mobileye C2-270 -jälkiasenteinen turvakamerajärjestelmä

Mobileye C2-270 on on markkinoiden ensimmäinen edullinen jälkiasenteinen turvakamerajärjestelmä, joka sopii kaikkiin ajoneuvoihin. Mobileye on laite, joka tuo lisäturvallisuutta autoiluun ja joka toimii kuljettajan apuna liikenteessä.

Tuo älykäs kuljettajaa avustava järjestelmä on siis nimeltään "Mobileye C2-270" ja se on edistykselliseen kameratekniikkaan perustuva jälkiasennettava turvaratkaisu ja sen luvataan sopivan asennettavaksi kaikkiin autoihin (myös omaan Opeliini).


Tämä jälkiasennettavaksi pieniin ja isoihin autoihin soveltuva laite oli omasta mielestäni niin mielenkiintoinen, että heti kun kuulin tästä laitteesta, minua alkoi teknisenä henkilönä asia kovasti kiinnostamaan ja tartuin siis toimeen ja otin yhteyttä laittetta maahantuovaan yritykseen Piirlaan, jotta voisin kartoittaa olisiko minulla mahdollisuutta tuollainen laite saada loppukäyttäjätestiin ja kokeiltavaksi/asennettavaksi omaan autoon.

Tuota Piirla Oy:n maahantuomaa järjestelmää asennetaan pääsääntöisesti vielä nykyisin isoihin kuljetusautoihin ja raskaisiin kulkuneuvoihin, mutta sen voi yhtä hyvin asennuttaa perusmalliseen henkilöautoonkin ja nyt päästiin siis sitä puolta testaamaan.

Asennutin kesäkuussa 2016 tuollaisen Mobileye-järjestelmän autooni ja asennus tehtiin Piirlan valtuuttamassa lähimmässä asennusliikkeessä eli tällä kertaa siis Mittarikorjaamo Palanto Oy:ssä Tampereella (www.palanto.fi) ja siitä asti on laitteen suhteen kerätty kokemuksia ja kommentteja omasta näkökulmasta ja vaimon näkökulmasta laitteen suhteen.

Lisätietoja tuotteesta saa siis netistä esim. maahantuojan sivuilta: www.mobileye-suomi.fi

Mitä siis laite tekee?
Mobileye -turvakamerajärjestelmän kunnianhimoisena tarkoituksena on vähentää yhteentörmäyksiä ja pelastaa ihmishenkiä. Ja tätä se käytännössä tekeekin - empiirisesti on jo huomattu tässä runsaan parinkuukauden kokeilujakson aikana, että kyllä se varoittaa ja "opettaa" ajamaan turvallisemmin tuolla liikenteessä. Lisää kokemuksia on toki tulossa ja niitä keräänkin matkan varrella tänne totuttuun tyyliini päivityksinä. Lisätietoa siis tulee kun kokemusta karttuu.

Järjestelmän perusominaisuuksiin kuuluvat mm. kaistavahti, törmäysvaroitin, turvavälin tarkkailu, nopeusrajoituksien tunnistus ja lisänä näin haluttaessa älykäs kaukovaloautomatiikka. Minun laitteessani kaukovaloautomatiikkaa ei ollut, mutta tuo nopeusrajoitusten tunnistus kyllä ja sekin on osoittautunut erittäin mainioksi ominaisuudeksi, vaikka aluksi se ei ehkä siltä "paperilla" vaikuttanutkaan.

Kun laitteen ominaisuuksista puhutaan, niin monelle tulee toki mieleen kysyä, että: "Minkälainen hinta ko. tuotteella on kun sen ostaa ja asennuttaa autoonsa?". Perushinta tuollaiselle peruslaitteelle on 650.00 € (veroton) ja sen asentaminen maksaa verottomana keskimäärin 250 - 350 euroa asennuspaikasta ja autosta riippuen (tämä on eri lähteistä kerättyä alkuvuoden 2016 tietoa), joten veroineen laitteen kokonaishinta asennettuna liikkuu 1000 - 1500 euron luokassa.

Laitetta itse pari kuukautta käyttäneenä minulla on sellainen tuntuma, että tuollaiselle summalle saa kyllä vastinetta enkä mielelläni tuota laitetta antaisi enää pois autosta. Nyt tiedän miltä tuntuu sellaisten uusien autojen omistajista, jotka saavat esim. kyseisen turvallisuusjärjestelmän tehdasasenteisena.

Toiseenkin autoomme samanlaista laitetta monesti toki kaipaisi. Onneksi kyseisen laitteen käyttäminen on jo saanut allekirjoittaneelle iskostettua tiettyä tarkkaavaisuutta liikenteessä  ja mm. välimatkojen tarkkailuun edellä ajavaan autoon nähden olen oppinut kiinnittämään entistä enemmän huomiota. Tämä on aikaansaanut siis turvavälin lisäämistä ja tiettyä oman ajotavan muuttamista jo nyt.

Mobileye on siis markkinoiden ensimmäinen jälkiasenteinen turvakamerajärjestelmä, joka luvataan sopivan kaikkiin ajoneuvoihin. Tätä lupausta siis testattiin käytännössä siten, että se asennutettiin Opeliin (Opel Astra 1,6 Caravan vm. 2010). Minulla oli mahdollisuus valita kahdesta H-mallin Opel Astra -merkkisestä autostamme toinen, joten päädyttiin siihen, että laite kannattaa asennuttaa tuohon uudempaan autoomme, joka on siis vuosimalliltaan 2010.

Luin paljon juttuja siitä, että tuollaisia järjestelmiä on asennettu ja asennetaan uudempiin ja kalliimman hintaluokan autoihin, mutta koska sellaista ei käytössämme ole ja sellaista emme omista, niin päätin kokeilla kepillä jäätä ja asennuttaa sen kokeeksi tuohon Opeliin, jotta saataisiin muillekin vastaavassa tilanteessa oleville ensikäden tietoa ko. asiasta. Tuote toimii ko. ajoneuvossa ja onko siitä apua. Laite tuli kiinni auton CAN-väylään, mutta paketissa olleiden haaroitusjohtojen avulla sen olisi voinut käsittääkseni asennuttaa myös sellaiseen autoon, jossa CAN-väylää ei ole käytössä tai käytettävissä.

Maahantuoja ja valmistaja ilmoittavat järjestelmän tuomiksi eduiksi kuljettajalle ja yrittäjälle seuraavaa:
  • estää ja lieventää kolareita ja sitä kautta pelastaa ihmishenkiä ja estää vammojen syntymistä
  • pienentää kolari-, polttoaine- ja huoltokustannuksia
  • tehostaa turvallista ja taloudellista ajoa
  • yrityksissä mm. tekee mahdolliseksi kuljettajan ajotapatutkimuksen ja koulutuksen
  • helpottaa ja opettaa kuljettajaa kehittämään aistinvaraisia taitoja hallitsemaan ajoneuvon sijaintia suhteessa muihin ajoneuvoihin
  • sekä yrityksissä parantaa yrityksen imagoa ja antaa etua kilpailutilanteissa
Itse puollan kaikkia edellä mainittuja kohtia oman kokemuksen perusteella.

Lisätietoja tuotteesta löytyy osoitteesta www.mobileye-suomi.fi

HÄLYTYKSET
  • Mobileye C2-270 törmäysvaroitinjärjestelmän hälytykset:
    • Peräänajovaroitin – tunnistaa myös moottoripyörän.
    • Varoittaa kuljettajaa uhkaavasta edessä olevan ajoneuvon peräänajosta.
    • Yliajovaroitin – tunnistaa myös polkupyöräilijän.
    • Varoittaa kuljettajaa uhkaavasta törmäyksestä ja mahdollisesta edessä olevan.
    • Varoittaa jalankulkijasta, jotta voitaisiin välttyä jalankulkijan ylitse ajamisesta.
  • Kaistavahti.
    • Varoittaa kuljettajaa ajoneuvon tahattomasta ajokaistalta poikkeamasta.
    • Turvavälin tarkkailu ja varoitus.
    • Auttaa kuljettajaa pitämään turvavälin riittävän suurena.
  • Älykäs kaukovalojen ohjaus (lisäominaisuus ja tätä ei ole omassa laitteessa kytkettynä käyttöön). 
    • Vaihtaa automaattisesti kaukovaloille pimeällä kun muita ajoneuvoja ei ole lähistöllä.
Mobileyen pääominaisuudet, joita piti heti kokeilla ovat siis kaistavahti, nopeusrajoituksien tunnistus, törmäysvaroitin, yliajovaroitin,  turvavälin tarkkailu ja lisäksi olisi älykäs kaukovalojen ohjausautomatiikka, jota kuitenkaan ei tässä yhteydessä kytketty käyttöön.

Liikennöitsijöille Piirla antaa vinkkinä, että Mobileye ja sen ominaisuudet voidaan liittää Kiho tiedonkeräyspalveluun, jonka avulla saadaan ajotottumuksista ja muusta kerättyä numeraalista tietoa jatkoprosessointia varten.

Itse olin aluksi vain varovaisen toiveikas ko. tuotteen suhteen, mutta sitä hetken aikaa käyttäneenä olen tullut siihen johtopäätökseen, että ko. tuote on todella hyvä olla olemassa ja kohtuullisen helppokäyttöisenä ja nopean asennuksen myötä se on tullut innokkaalle testausinsinöörille hyvään käyttöön.

Lisäksi rakas vaimoni aluksi kokemansa epäuskon ja epävarmuuden jälkeen on kertonut, että tuote on hyvä lisä myös hänen autoiluunsa noiden monien turvaominaisuuksiensa takia.

Mobileye on saanut erilaisia turvallisuusaiheisia palkintoja maailmalla ja positiivisia mainintoja, joten kyllä sillä jotakin perää pitää olla, että laite lisää turvallisuutta.

Mobileye - Älykäs kuljettajaa avustava järjestelmä
Järjestelmän ydin on ajoneuvon sisälle tuulilasiin kiinnitettävä ja kalibroitava kamera.

Mobileye on aina tarkkaavainen, se ei torku koskaan ja aina herpaantumattomana valmis antamaan kuljettajalle varoituksen äkillisestä vaarasta. Lisäksi se ei ole hämääntynyt toistaiseksi pahasti vesisateesta tai pimeästä, joten mielestäni ollaan hyvällä pohjalla. Erään kerran oletan sen menneen vähän hämilleen 30 km/h nopeusrajoituksesta ja monesti se ilmoittaa ylinopeudesta kiihdytyskaistaa ajettaessa, kun se ei ole vielä havainnut nopeusrajoitusalueen muuttumista, mutta tähän tottuu.

Kaistavahti
Varoittaa kuljettajaa näytöllä ja äänimerkillä, jos ajoneuvo tahattomasti pyrkii poikkeamaan ajokaistalta. Sellainen tilanne voi päätyä tieltä suistumiseen, ympäripyörähtämiseen tms. Järjestelmä mittaa pyörien etäisyyttä ajoneuvon molemmin puolin reuna- ja/tai kaistaviivaan. Tutkimukset osoittavat, että ajokaistalta kolareihin johtaneita ulosajoja on kyetty välttämään keinonäköön perustuvilla järjestelmillä jopa 65 %.

Oma mielipide on, että näin tuo laite toimiikin.  Mikäli vain tiellä on olemassa reunaviivoja, joita tarkkailee, niin asia on kunnossa. Hyvä ominaisuus mm. pidemmillä matkoilla ja moottoritiellä. Saisi mielestäni toimia pienemmissäkin nopeuksissa kuin yli 55 km/h nopeuksissa, jotta muutama tuntemani ihmistyyppikin oppisi käyttämään taajamissa vilkkua kun laite heitä muuten muistuttaisi äänimerkillä vilkun käyttämättä jättämisestä.

Törmäysvaroitin
- tunnistaa myös moottoripyöräilijän
Varoittaa kuljettajaa näytöllä ja äänimerkillä uhkaavasta peräänajosta edessä olevan auton tai moottoripyörän kanssa. Mobileye laskee aikaa törmäyshetkeen ottaen huomioon etäisyyden ja ajoneuvojen suhteellisen nopeuden. Tutkimukset osoittavat, että 1,5 sekuntia aikaisemmin saatu varoitus voi estää melkein 90 % kaikista peräänajoista.

Oma mielipide on, että oletusasetuksista kannattaa luopua ja vähän viilata niitä omaan makuun sopiviksi ja tämä on erittäin hyvä ominaisuus. Joskus valoissa paikoillaan seisovan mopoilijan laite tunnisti jalankulkijaksi, mutta pääasia on, että se tunnistettiin.

City Safe - Virtuaalipuskuri
Virtuaalipuskuri varoittaa kuljettajaa ahtaissa paikoissa ja liikennevaloissa ajamasta edellä menevän ajoneuvon perään. On hyödyllinen myös tilanteissa, joissa oma auto alkaa huomaamatta valua eteenpäin tai edellä oleva ajoneuvo valuu mahdollisesti kohti oman auton keulaa. Kuljettaja pystyy itse säätämään virtuaalipuskurin mittaa eli etäisyyttä edellä olevan ajoneuvon perään.

Oma mielipide on, että oletusasetuksista kannattaa luopua ja vähän viilata niitä omaan makuun sopiviksi ja tämä on erittäin hyvä ominaisuus. Tosin parkkipaikallakin virtuaalipuskurin soisi toimivan, mutta pääasia on, että se toimii liikenteessä ajaessa.

Yliajovaroitin 
Yliajovaroitin - tunnistaa jalankulkijan ja myös polkupyöräilijän
Varoittaa kuljettajaa näytöllä ja äänimerkillä uhkaavasta törmäyksestä ja mahdollisesta yliajosta jalankulkijan tai pyöräilijän kanssa. 71 % (lähde: tuotteen mainosmateriaali) jalankulkijoiden kuolemantapauksista tapahtuu taajamissa. Mobieleye varoittaa jopa kaksi sekuntia ennen uhkaavaa yhteentörmäystä ja antaa näin kuljettajalle riittävästi aikaa reagoida.

Oma mielipide: Aluksi oli hankalaa todeta, että toimiiko tämä ominaisuus ollenkaan, koska punaisia ukkeleita ei näytölle ilmestynyt, mutta mm. parkkipaikoilla ja liikennevaloissa noita ilmoituksia kyllä koekäytön aikana joskus on ilmestynut ihan oikeasta syystä ja hyvä näin. Sekin ominaisuus ja sen toimiminen on vahvistettu lyhyehkön kenttäkokeen myötä.
 
Turvavälin tarkkailu
Monet kuljettajat aliarvioivat turvaetäisyyden. He eivät välttämättä tiedä, että jos etäisyys pysyy samana nopeuden kasvaessa, niin turvaväli lyhenee eikä heille jää riittävästi aikaa reagoida. Turvavälivaroitus annetaan näytöllä ja/tai äänimerkillä kun turvaväli lyhenee kriittiseksi. Turvavälin tarkkailujärjestelmät kuten Mobileye C2-270TM parantavat ajoturvallisuutta ja kykenevät tehokkaasti vähentämään peräänajoja; erilaisten tutkimusten mukaan jopa 75 % (lähde: tuotteen mainosmateriaali).

Oma mielipide on, että tämä on yksi ominaisuuksista, joista on ollut jo paljon hyötyä ajotottumusten muokkaamisessa.

Nopeusrajoituksien tunnistus
Kamerapohjainen nopeusrajoituksien tunnistus kertoo kuljettajalle sen hetkisen alueen nopeusrajoituksen ja ylinopeuden mikäli kuljettajalle on ylinopeutta alueen rajoitukseen nähden. Kamera tunnistaa kaikki Euroopan nopeusrajoitusmerkit niin työmaa-alueilla kuin esim. vaihtuvat digitaaliset nopeusrajoituksetkin. Auttaa kuljettaja välttymään turhilta ylinopeussakoilta ja ajamaan turvallisemmin.

Oma mielipide on, että tämäkin on erittäin käyttökelpoinen ominaisuus ja olen välttänyt monta mahdollista sakkotilannetta tämän ominaisuuden ansiosta. Ilmoitusherkkyydenkin saa säätää, joten omien ajotottumisten perusteella laitetta kannattaa konfiguroida omaan käyttöön parhaiten soveltuvaksi.

Älykäs kaukovalojen ohjausautomatiikka (lisäominaisuus)
Ohjaa ja hallitsee automaattisesti oikeaa valojen käyttöä. Vaihtaa kaukovaloille automaattisesti kun pimeällä ei ole muuta liikennettä edessä tai tulossa vastaan. Tämä ominaisuus on aktivoitava erikseen asennuksen yhteydessä eikä toimi kaikkien ajoneuvojen ja ajovalojen kanssa, joten saatavilla erillisenä lisäominaisuutena.

Tästä ominaisuudesta ei ole omia kokemuksia.

Hinta- ja asennustiedot (ilmoittaa maahantuoja):
  • Mobileye järjestelmä: 806 - 1054 €, mallista riippuen (sis. alv 24%) 
  • Asennuskustannus n. 310 €, ajoneuvosta riippuen (sis. alv 24%)
  • Asennus- ja kalibrointityöt voidaan tehdä pelkästään koulutettujen asentajien toimesta. 
Vahvistan sen (mukana asennuksessa olleena ja sitä seuranneena), että asennus- ja kalibrointityöt voidaan tehdä pelkästään koulutettujen asentajien toimesta, koska tähän liittyy niin monta asiaa ja mm. kalibrointiin liittyviä sovelluksia, että valveutuneenkin omatoimiasentajan osaaminen voi olla kortilla, mutta siksi onneksi on valtuutettuja asennusliikkeitä olemassa juuri tätä varten (kukin tekee sitä mitä parhaiten osaa). 

Laitteen tekniset tiedot (lähde maahantuojan sivut):
  • kameran katselukulma 40° x 30° (Leveys ja Korkeus)
  • ajoneuvon normaali tunnistusetäisyys: 80 metriä
  • käyttöjännite: 12 – 14 V DC
  • käyttölämpötila: -35°C - +80°C
  • tosiaikainen kuvankäsittely 15 FPS Mobileye, EyeQ2® -keinonäkösiru
  • säädettävä kaupunkiliikenteen / taajaman peräänajovaroittimen herkkyys
  • säädettävä kaistavahdin herkkyys
  • säädettävä turvavälin pituus
  • säädettävä summerin voimakkuus ja näytön kirkkaus
  • automaattinen ilmoitus näkyvyyden taantumisesta (sumu, lumi- tai vesisade, huurtuminen)
  • luotettava toiminta jopa vaikeissa keliolosuhteissa
  • tiedonsiirto: CAN, RS485 ja J1939
  • syötetiedot: jarru, vilkut, nopeus, pyyhkijät ja kaukovalot
Järjestelmän edut:
  • estää ja lieventää kolareita
  • pelastaa ihmishenkiä ja estää vammojen syntymistä
  • vähentää onnettomuus-, polttoaine- ja huoltokustannuksia
  • tehostaa turvallista ja taloudellista ajoa
  • tekee mahdolliseksi kuljettajan ajotapatutkimuksen ja koulutuksen: helpottaa ja opettaa kuljettajaa kehittämään aistinvaraisia taitoja hallitsemaan ajoneuvon paikkaa ajoradalla suhteessa muihin ajoneuvoihin.
Omia mielipiteitä lisää:
  • Alkuun (ennen laitteen saamista ja sen asennuttamista) mietin, että mikäli laite lunastaa edes jonkun kohdan tuosta edellä mainitusta listasta luvattuja ominaisuuksia, niin se on hintansa arvoinen. Mikäli useampi tai kaikki kohdat tulevat lunastetuiksi, niin entistä paremmin pystyn suosittelemaan ko. tuotetta jälkiasennuksena myös muille ja erilaisiin autoihin. Ja miten kävi? Kaikki kohdat ovat osoittautuneet ainakin omalla kohdalla vahvistetuiksi. Hienoa! Tästä on hyvä jatkaa!
  • CAN-väyläiseen autoon tuotteen asentaminen on suhteellisen helppoa, mutta asentaminen monien vaiheidensa takia kannattaa kuitenkin jättää ammattilaisen tehtäväksi. Laitteen kalibrointi vaatii osaamista ja sovelluksen, jollaisia on vain valtuutetuilla asennusliikkeillä.
  • Ihan TeeSeItse-miehelle siis tuon MobilEye:n asennusta ei siis voida suositella, vaikka se mahdollista olisikin ja koska laite vaatii uudelleenkalibroinnin, mikäli se on sijoitettu eri paikkaan esim. tuulilasinvaihdon jälkeen, niin itse en lähtisi ilman kalibrointia tuotetta käyttämään.
Lisätietoa ja mm. vakuutusyhtiön suhtautuminen asiaan:
  • Otin etukäteen selvää vakuutusyhtiöstäni, että mikäli tuulilasi vaihdettaisiin tuulilasivakuutuksen piikkiin, niin se ei korvaa tuota laitetta tai siis laitteen uudelleenkalibrointia, mutta mikäli laite itsessään rikkoutuu, niin ilmeisesti silloin esim. Kasko-vakuutus korvaa rikkoutuneen kamera-osan.
  • Tästä johtuen pitää etukäteen ottaa huomioon, että mikäli esim. tuulilasin joutuu joskus autoon vaihtamaan, niin pyytää tuulilasinasentajaa jättämään kamerayksikön kiinnittämättä ja tilaa ajan valtuutetulta Mobileye -asennusfirmalta kamerayksikön uudelleenkiinnittämiseksi ja kalibroimiseksi.
  • Teoriassa olisi mahdollista se, että jos tuote tulisi ihan samalle kohtaa uudessa tuulilasissa ja samaan kulmaan (hystereesit on olemassa), niin itse kiinnittämällä tuote samaan kohtaan voisi toimia, mutta tästä ei ole kokemusta itsellä ja paljon muillakaan ja henkilökohtaisesti en lähtisi saamieni toleranssiarvojen perusteella ilman uudelleenkalibrointia tuotetta kovinkaan helposti ikkunaan liimailemaan, vaikka olisinkin tarkasti saanut sen paikan ja asennuskulmat mitattua.
  • Onneksi tuo kyseinen uudelleenkalibrointi ei ole kovin kallis toimenpide ammattifirmassa ja se on suhteellisen nopeasti suoritettu. Eli alan liikkeeseen otetaan yhteyttä, jos tarve vaatii ja asia suoritetaan valtuutettujen ammattilaisten toimesta.
  • Lisäksi vakuutusyhtiöllä ei ole halua tai mahdollisuutta (ainakaan nykyisin ja toistaiseksi) alentaa vakuutusmaksuja, vaikka tällainen turvallisuutta lisäävä laite onkin asennettuna autoon, mutta itse uskon, että joskus sekin voi olla arkipäivää ja tällaiset laitteet ja ajotottumukset saattavat vähentää vakuutusmaksujen suuruuksia. Sellainen vinkki siis vakuutusyhtiöille annettakoon, että kannattaa tutkia asiaa ja jos vakuutuksesta saisi jotakin kompensaatiota asian suhteen, niin uskoisin, että halukkuus laitteiden asennuttamiseen kasvaisi entisestään ja sitä kautta liikenneturvallisuuskin mahdollisesti paranisi.
Seuraavassa hieman asennuskuvia ja tämän mielenkiintoisen asian tiimoilta:



















Maahantuoja:
Piirla Oy
Hopeakatu 4, 70150 Kuopio
Tel. +358 (0) 17  283 1595
info(at)mobileye-suomi.fi
http://www.mobileye-suomi.fi/

Harri Salmi
harri.salmi(at)mobileye-suomi.fi
Tel. +358 (0) 44  285 5188

Valtuutettu asennusliike Pirkanmaalla:
MITTARIKORJAAMO PALANTO OY
Kytömaankatu 5
33720 Tampere
puh. 03 3178455
fax. 03 3178501
asiakaspalvelu(at)palanto.fi
www.palanto.fi

Kiitos yhteistyöstä ja hyvästä asiakaspalvelusta Maahantuojan (Piirla Oy / Harri Salmi) ja kaikille asennusliikkeen edustajille!

- Pasi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti