Sivut

keskiviikko 11. marraskuuta 2015

HAKUVALO XENON KAUKOSÄÄDÖLLÄ 3000LM


HAKUVALO XENON KAUKOSÄÄDÖLLÄ 3000LM

Sain IKH Oy:ltä marraskuun alussa sponsorointina käyttööni kaukosäädöllä (langallisella) varustetun 35 W:n XENON hakuvalon, jonka valoteho on kerrottu olecan 3000 lumenia ja jota päätin heti kokeilla pimeällä ja kotisuhvallakin harjoitellen kääntöyksikön käyttöä.

Valaisin auton katolla pimeänä aamuna

Lamppuyksikkö ja langallinen kaukosäädin

Itse kehittämäni johtojen kuljetusmenetelmä, jonka toteutin tarranippusiteillä.
Kommentteja hakuvalosta:
Sain noin 2,5 kg painavan valaisimen pahvilaatikkoon pakattuna ja ensivaikutelma oli se, että onpas iso laitos, mutta valotehoa löytyykin sitten jo jonkin verran, joten se antaa vähän anteeksi. Ja pysyyhän lamppu paremmin paikallaan siinä levan magneetin ansiosta esimerkiksi auton katolla.

Laite vie omien mittauksien mukaan sytyttämisen aikana noin 5,7 A (12,5 V:n jännitteellä varatusta akusta virtaa lampulle syötettäessä) ja virrankulutus laskee noin nejään ampeeriin pienen hetken kuluttua. Kääntömoottorit eivät paljon tunnu virrankulutukseen vaikuttavan. Lamppua pystyy kääntelemään sen ollessa päällä - ei muuten. Lisäksi lamppu pitää päällä ollessaan jonkinverran "sirinää", mutta se lienee asiaankuuluvaa eikä lainkaan haittaa auton katolla killuessa.

Omasta mielestäni laitteen kääntötoiminto on hieman äänekäs ja "nihkeä", mutta menettelee ja hintaluokassaan se vaikuttaa asianmukaiselta. Laitteen suositushinta on noin 129 euroa.

Laite pyörii noin 360 astetta, mutta se pitää suorittaa siten, että kun on kääntänyt kierroksen toiseen suuntaan palaa takaisin siihen suuntaa mistö tuli, kosa muuten sisäiset rajoittimet estävät käääntämisen samoin kuin ylös/alas-suunta on rajoitettu (kuten liitteenä olevasta videosta näkyy). Tämä asia / "ominaisuus" vaatii siis hieman totuttelua, mutta kun asian muutamaan otteeseen kokeilee, niin sen kanssa oppii toimimaan. Itsellä oli ensiksi ajatus, että onkohan laite rikki kun se pysähtyy ihmeelliseen kohtaan, mutta ei sittenkään (rajoituskohta kun ei ole ihan takana keskellä, joka lienee sekin ajateltu asia - selvitellään ja kerron jos ja kun selviää).

Valokuvio on hieman pistemäinen, joten sillä näkee suhteellisen kauas ja vähän hajavaloakin heijastin tuottaa lähialueelle (yritän saada siitäkin referenssikuvan jossakin vaiheessa tähän postaukseen).

Säädettävä "valokeilakin" valokuvio olisi hieno ominaisuus. Hajavaloa saisi olla kenties enemmänkin, mutta pääpiirteissään äkkituntumalta hyvä laitos. Pitää vaan tutkia asiaa vielä oikein pimeässä vaikka jossakin metsätiellä.

HAKUVALON PERUSTIEDOT:

- 12 V DC
- valovirta 3000 lm
- värilämpötila 6000k
- poltin 35 W (Xenon, muunnin sisällä)
- magneetti / kiinteä kiinnitys
- langallinen
- käyttölämpötila -35°C...+40°C
- suojausluokka IP65
- mitat 230 x 220 x 190 mm
- paino 2,5 kg

Lisätietoa:
- lampun sytytys ja kääntö tapahtuu langallisesta kaukosäätimestä, johto 4,70 m
- kääntyy 360°, korkeussuunnassa 120°
- johto 2,80 pistokkeella
- kaapeli ohjattava
- kirkkaalla Xenon HID lampulla varustettu hakuvalo
- pölyn ja roiskeveden kestävä rakenne
- käyttökohteita: veneilijät, metsästäjät ja työkoneen käyttäjät
- Huom! kaukosäädin ei vaadi paristoa
Kuva IKH OY:n tuotteen käyttötiedotteesta (http://www.ikh.fi/PDFs/product41655_5910.pdf)

Varaosia / Tarvikkeita:
- sopiva varapoltin ST86002A

Lampun käyttöharjoituksia päivänvalolla kuvausteknisistä syistä
Päivitys 20.11.2015
Akkupojat (http://www.akkupojat.fi/) sponsoroi VAPEPA-harrastustani ja näitä testaamisiani kahdella akulla. Sain siis hakea heiltä kaksi 12 V:n 45 Ah:n akkua itselleni Tampereen toimipisteestä. Pystyn nyt käyttämään ja testaamaankin tuota hakuvaloa riippumatta ulkoisesta virransaantimahdollisuudesta eli auton ulkopuolella tai sellaisessa tilanteessa, jossa ei autosta ole virtaa saatavissa. Kävin hakemassa Motonetista pika-akunkenkäliittimet, joten akun vaihto onnistuu lennossa ilman työkaluja. Hieno keksintö tuokin! Sitten vähän kolvausta ja johtojen kuorimista ja päästiin asiaan! Referenssikuvia olisi tarkoitus ottaa jossakin sopivassa tilaisuudessa. Toista akkua testasin etsintävalon käyttövoimana ja yli 3 tuntia osan aikaa lumisateessa ja pienessä pakkasessa ja homma edelleen toimi hyvin, joten nyt on tälläkin saralla apuvälineitä etsintöjä ja muita juttuja silmällä pitäen. Seuraavassa muutama kuva setistä.
12 V:n 45 Ah:n akku kytkettynä pika-akunkenkäliittimillä IKH:n hakuvaloon

12 v:n 45 Ah:n akku

Päivitys 29.1.2018


Akkupojat ja virtaa riittää!

Tuli taas konkreettinen hyöty Tampereen Akkupoikien aikoinaan minulle sponsoroimasta vara-akusta, joka on nyt kulkenut mukanani mm. noissa Vapepa yms. hommissa. 

Eräänä kylmänä pakkasiltana (perjantaina 19.1.) sattui niin, että oli menossa erään Nokialaisen hultoaseman pihaan tankkaamaa omaa autoani ja huomasin siinä samalla viereisellä tankilla kylmissään hytisevät kaksi nuorta, joiden mopoauton bensatankki ei lukuisista suostutteluistaan huolimatta ottanut auetakseen silloisen kovan pakkasen takia. 

Minä sitten rohkenin kysyä heiltä ystävällisesti, että voisinko kenties olla jotenkin avuksi. Ajattelin asian jälleen niin, että jos oman perheeni jäsenet olisivat vastaavassa tilanteessa, niin haluaisin, että joku ystävällinen taho uskaltaisi heitä auttaa, jos minä itse en olisi saapuvilla heitä auttamaan.

Sain kuin sainkin asiallisilta nuorilta myöntävän vastauksen ja kokeilin itse monenlaisia oppimiani konsteja lukon auki saamiseksi, mutta se ei heti auttanutkaan. Omasta autostani keksin etsiä lukkosulaa, mutta koska en sitä heti löytänyt, niin viereisellä tankkauspisteellä oman pienen lapsensa kanssa tankkaamassa ollut ystävällinen mieshenkilö hihkaisi, että hänellä kyllä on lukkosulaa autossaan ja saisin sen lainaksi...Kiitos siis hänelle vielä tarpeellisen asian lainaamisesta! Lukkosula oli sitten nopeammin käytössä, kuin jos olisin mennyt huoltamolta sitä heti ostamaan. 

Tämä tuntematon mies siis antoi oman lukkosulansa minulle lainaksi ja näillä eväillä yhteistyöllä saatiin mopoauton tankki auki ja nuoret saivat jatkaa keskeytynyttä tankkaamistaan. Nuoret kiittivät kauniisti ja vaikuttivat olevan vilpittömän kiitollisia avusta ja juuri siksi näitä auttamiskeikkoja jaksaa tehdä.

Itse suoritin oman auton tankkaamisen ja välissä kävin vielä ostamassa itselleni kyseiseltä bensa-asemalta lukkosulaa - seuraavaa autettavaa ja itseäni silmällä pitäen. 

Ihmettelin tässä omaa autoani tankatessani vielä, että nuoret olivat edelleen samalla paikalla tankkauspisteellä ja istuivat nyt mopoauton sisällä, vaikka ilmeisesti tankkaus oli mennyt hienosti. Välillä auton valot sammuivat ja välillä syttyivät, mutta muuta ei tapahtunut. Mietin itsekseni, että ilmeisesti tuo mopoauto ei suostu käynnistymään ja päätin vielä häiritä nuoria ja kysyä heiltä voisinko vielä olla jotenkin avuksi.
He eivät nähtävästi itse uskaltaneet tai kehdanneet minulle enää asiaa kysyä, että osaisinko auttaa heitä tässä uudessä ongelmassa. He ilmeisesti tekivät toimintasuunnitelmia autossa istuen, johon olivat jääneet kylmää pakoon. Auto tosin ei ollut käynnissä, joten sielläkin oli varmaankin aika kylmä.

Pysäköin autoni parkkialueelle ja kävin siis koputtamassa jälleen nuorilta, että onko heillä vielä jokin vialla ja sain vastauksen, jonka oletinkin saavani, että auto ei ota käynnistyäkseen. Hei eivät osanneet tehdä siinä kohtaa asialle mitään ja olivat vähän ymmällään (lue kauhuissaan). Sanoin, että kyllä tästä selvitään, ja kehotin kuljettajaa laittamaan auton vapaalle, jotta saisimme mopoauton työnnettyä sivuun muiden tankkaajien tieltä. Ja niin mopoauto työnnettiin hieman kauemmaksi, koska muita tankkaamaan pääsyä odottelevia autoilijoita oli liikkeellä.

Tämän jälkeen pyysin kuljettajaa avaamaan mopoauton nokkapellin ja kun se saatiin lopulta auki, niin tarkastin akun. 

Tämän jälkeen hain vieressä olleesta omasta autostani takakontista minulla mukana kulkevan vara-akun, jonka aikoinaan Tampereen Akkupojat minulle sponsorointina Vapepa-juttuihin ja "teidenritari-seikkailuihin" hyvää hyvyyttään lahjoittivat. Akkua on kovasti käytetty, niin omien autojen, kuin kanssa-autoilijoidenkin auttamiseen. Käynnistinkaapelit löytyivät myös nopeasti ja otin akun ja kaapelit mukaan ja siirryin juoksujalkaa mopoauton viereen ja kytkin kaapeli ja annettiin mopoautolle vähän lisävirtaa. 

Kuljettaja kokeili kehotuksestani pienen hetken kuluttua mopoauton käynnistämistä ja sehän lähti kuin lähtikin käyntiin. 

Toinen nuorista sanoi minulle jossakin kaapeleita kytkiessäni ja virran antamista valmistellessani muistaakseni, että olen pelottavan varautunut kaikenlaiseen auttamiseen ja totesin hymyillen, että se kuuluu asiaan - olenhan mukana mm. Vapaaehtoisessa pelastuspalvelussa ja toimin mahdollisuuksieni mukaan teillä auttajana.

Annoin nuorille vielä vähän asiaan liittyen toimintaohjeita ja toivotin hauskaa ja turvallista loppuiltaa ja lähdin jälleen kohti uusia seikkailuja. 

No mutta mikäs on se tarinan opetus? No se on se, että pienellä panoksellaan jokainen voi auttaa montaa eri tahoa välillisesti ja välittömästi, kuten Tampereen Akkupojat tässä tapauksessa välillisesti oli taas auttamassa. Lisäksi mietin, että autokoulussa tai kotona (kun se mopoauto tai mopo tai auto ostetaan) voisi käydä pikaisesti läpi auton teknisiä hallintalaitteita ja vilkaista sinne konepellinallekin, jotta osaisi toimia riittävällä tasolla ongelmatilanteissa, jos ei auttajia satu olemaan lähellä.

Itse voisin mielelläni Autoliiton edustajien kanssa tai autokoulujen kamppanjan yhteydessä olla mukana kertoilemassa halukkaille nuorille ko. asioista, jos siitä on jotakin hyötyä ja jos kotona ei ole osaamista ja/tai kykyä sellaisia "työväline" perehdytyksiä tehdä. Sponsoreita ja asiasta kiinostuneita nuoria kun saadaan mukaan, niin uskon sen onnistuvan helposti. Mutta pistetään mietintään.

Jos lukijakunnassa onkin sitten niitä sponsoreita, jotka omalla pienellä panoksellaan voisivat ja haluaisivat ottaa osaa yhteiden hyvän tavoittelemiseen eri muodoissaan, niin olkaahan yhteydessä allekirjoittaneeseen, niin eiköhän me keksitä yhdessä hyviä juttuja, joita kannattaa kokeilla.

Muistakaa kaikki liikenteessä liikkuvat - teitä uusia ja nykyisiä "teidenritareita" tarvitaan, vaikka aina ei siitä muisteta mainita tai kiittää erikseen!

Ja noille nuorille tsemppiä jatkossa...aina voi kysyä apua, jos tulee tilanne ja jos joku ei ilman kysymistä uskalla auttaa, koska kysymättä "ilman olemista piisaa", kuten eräs ystäväni sanoisi!

T. Monessa mukana oleva vapaaehtoinen toimija Pasi A.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti