Sivut

keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Ponnistus lentämisen ihmeelliseen maailmaan Walkera QR X350 PRO

Nyt tapahtui sitten sellainen ihme, että kuvausharrastukseni "sai siivet", eli tuli tehtyä "ponnistus" lentämisen ihmeelliseen maailmaan ja se onnistui lähes yksinomaan Walkeran sponsoroinnin avustuksella ja tietenkin toki siihen vaadittiin myös omaa panostusta jonkin verran.

Walkera QR X350 PRO lentokunnossa

Mutta mottonihan on, että "aina siis kannattaa kysyä ja keskustella asioista",  joten tässäkin tapauksessa se mahdollisti harrastuksen laajantamisen eli harrastus sai siivet. Lentämään en vielä ole päässyt, koska insinöörimäiseen tapaan pitää ensin asiaa tutkia ja illalla minun iski välttämätön tarve avata multikopteri ja tarkastella mitä sen sisällä on. Onneksi näin, koska siellä oli asennus-/kokoonpanovaiheessa jäänyt USB-liittimen johto hieman puristuksiin, joten sekin kohta on nyt hoidettu kuntoon samalla. Sain kuin sainkin laitteen takaisin kasaan vielä aamuyön tunteina ja siitä on sitten lähipäivinä hyvä jatkaa opiskelua ja kenties jossakin vaiheessa päästä ensilennollekin.


Kyseessä on siis multikopteri eli tarkemmin Walkeran valmistama isomman kokoluokan multikopteri Walkera QR X350 PRO (V1) -lisälaitteineen, joista tarkemmin erittelyjä tuonnempana.




Walkera QR X350 PRO (kuljetussalkku, laite purettuna/avattuna)

Sain tosiaan paketin DHL:n kautta 23.9.2014 ja kävin sen noutamassa suoraan DHL:n toimistosta Pirkkalasta.

Noin neljän kilon paketin käteen saamisen yhteydessä oli tunteet pinnassa, koska tätä hetkeä olin jo kauan odottanut - nyt se siis tapahtui.

Sitten kiireesti kotiin ja paketin avaamisen kimppuun - hymyssä suin...

Paketista paljastui alumiinisalkku, joka sisälsi kaikenlaista "pientä" kivaa.

Tähän liittyvistä asioista laitan lisätietoa tänne pikkuhiljaa kun kokemuksia karttuu, jotta asiasta kiinnostuneet pääsevät asiaa seuraamaan.

Päivitys: 23.9.2014
Laite on kasattu ja purettu ja taas kasattu muutamaan otteeseen ja aluksi minulla oli ongelma, että gimbaalia/kametaa (ylös/alas) ohjatessa samalla kameran nauhoitus pysähtyi tai alkoi uudelleen ja tähän "liipaisuun" vaikutti olennaisesti kääntövauti, mutta mulla tavalla en saanut gimbaalia toimimaan ja päätin ottaa asiasta selvää, vaikka sitten foorumeilta tai keskustelupalstoilta. Mutta se siirtyi seuraavaksi päiväksi. Välillä oli pakko mennä nukkumaan, vaikka kiinnostavan harrastuksen parista se onkin vaikea lähteä välillä pois.

Päivitys: 24.9.2014
Piti oikein netistä hakea tietoa siitä, miten saisi ohjaimen ja kameran yhteistyön toimimaan haluamallaan tavalla ja onnistuihan se. Multikopterin kotelo vain auki ja muutaman johdon uudelleenkytkentä ja lähettimen asetukset kohdalleen, niin johan alkoi toimia toivotulla tavalla.

Ensimmäinen pieni koelennätys omalla etupihassa ja hienolta vaikutti (oli Hubsanin minikopterin lennätystunneista hyötyä - totesin heti itselleni). Huomioita lennätyksen aikana: Multikopteri oli suhteellisen helppo hallita manuaalitilassa (GPS-tilan kokeilemiseen pitää varata aikaa ja "tilaa"). Lisäksi laitteessa kiinni ollut G-2D-gimbaalin kalibrointi pitää tarkistaa, koska aluksi vaikuttu horisontti olevan hieman vinossa. Tähän perehdytään siis lähiaikoina.

Päivitys 29.9.2014
Viikonloppuna tuli hankittua jo hieman lennätysharjoittelukokemusta ja totesin, että puuskittainen sivutuuli ei ole paras mahdollinen keli lennätysharjoitteluun, mutta isommilta haavereilta kuitenkin vältyttiin. Muutama asia tuli ilmi, johon pitänee kiinnittää huomiota ja opetalla oikeanlaiset toimintatavat:

  • Mikäli iLOOK-kamerastakatkeaa virta se korruptoi siihen mennessä tekeillä olevan tallenteen.
  • Muistikortti (mikroSD-kortti) iLOOK-kamerassa kannattaa suojata esim. teipillä putoamiselta.
  • Lentoon lähteminen on jo helppoa, mutta pehmeä laskeutuminen sivutuulessa ja sänkipellolla on vielä harjoitusken takana.
  • Kannattaa varata tyyni ilma, aikaa ja kärsivällisyyttä kun harjoittelee lentämistä (ja etenkin sitä pehmeää laskeutumista).
  • Lensin manuaalimoodissa koko ajan, jotta saan ensin kokemusta ja vasta sitten siirrytään tutkimaan muita asiaa kenties "helpottavia" ominaisuuksia, GPS (paikallaan leijunta, RTH), IOC, jne. 
  • Eräs asia, jonka huomasin oli, että jos laskeutuu multikopterilla vähänkään "rajummin", niin akkukotelon kansi ponnaktaa joskus auki. mietin, että siihen voisi viritellä jonkin teippitsydeemin, jotta vältyttäisiin ko. ongelman toistumiseta niin usein. Uudemmissa (=kalliimmissa) malleissa esim. Walkeran TALI 500 tätä ongelmakohtaa ei taida olla, koska siinä asia on totetutettu eri tavalla.
Päivitys 1.10.2014
Muiden harrastusten ja perheen eteen tehtävien asioiden vuoksi sekä siksi, että ulkona on ollut välillä sateista, pimeää ja/tai puuskittaista tuulta, ei lennättämään ole paljoa päässyt ja näin ollen harjoituksen karttuminen on ollut vähäisempää viime päivinä. Tästä syystä tein muita toimia harrastuksen eteenpäin viemiseksi ja rakensin itselleni akkujen latauspisteen. Tämän lisäksi  harjoittelin kalibroimaan G-2D-gimbaalia (se lienee tärkeä asia oppia, jos meinaa saada hyvää kuvaa jatkossa lennätysten aikana). Pienimuotoisen kokeilun jälkeen ja ohjeita tavattuani riittävästi perus virittäminen ja kelibroiminen alkoi sujua paremmin. Tosin totesin heti, että tässä on laji, jossa vain harjoitus ja monet toistot tuottavat tulosta "kokeilu, erehdys, asetusten korjaus" -tyyliin.

Päivitys 4.10.2014
Ensimmäiset kunnon lennätysharjoitukset tänään takana ja hyvältä vaikutti. Kaksi akkullista lennättelin laitetta ja enemmänkin olisin voinut lennellä, mutta alkoi tulla ilta ja pimeää. Toisena päivänä sitten.

Päivitys 9.10.2014
Matka jatkuu ja asioita tutkitaan lisää aina kun siihen vähänkään liikenee aikaa. Lennättämään ei ole kosteasta ja tuulisesta ilmasta johtuen oikein viime päivinä päässyt (turvallisesti), niin aloin sitten tutkia tuota koneen sisustaa ja ohjelmaa, jolla laitteen arvoja pystyisi säätämään eli Mission Planneria ja tämähän on vinha laite ja tuo vinha sovellus, koska sen avulla laitteen sisällä olevia asetuksia ja säätöjä voi muokata. Lisäksi laitteeseen saa tuolla Mission Plannerilla reittipisteitä ja sen saa Auto-moodiin. Ihana kapistus tälläiselle testausinsinöörille harrastusmielessä. Erilaisia "vipusia" eli asetuksia ja asetusarvoja on laitteessa todella paljon ja noita attribuutteja tavaillessa menikin sitten tovi jos toinenkin. Noita voi halutessaan säätää, mutta pitää olla varovainen, että ei mene koskemaan "insinörttinä" sellaisiin paikkoihin ja asetuksiin (ainakaan heti), joihin ei saa tai joiden vaikutusta ei tiedä. No aika näyttää miten tämä asetusten muokkaaminen ja säätäminen itselle sopivaksi onnistuu.

Netissä on asetusarvoista ja Mission Plannerista paljon tekstiä, joten sitä kahlaamalla oppii aina uutta.

Päivitys 13.10.2014
Tuo Walkeran hieno multikopteri on nyt kulkenut mukana lähes koko ajan, minne sitten olenkin mennyt, mutta koska ilma ja lentokeli pitää olla kohdallaan ja juuri oikean lainen, tuota lennättämistä ajatellen, niin ilmaan ei ole paljon päässyt edellisen päivityksen jälkeen, mutta kyllä se pikkuhilja tästä varmaan ilmakin kaunistuu.

Taannoin asensin kopteriin "propellisuojukset" ja niiden kanssa lentämistä pitää siis lähiaikoina kokeilla. Laitteesta tosin toki tuli hieman isompi ja painavanpi, mutta joissakin tilanteissa nuo propellinsuojukset lienevät hyvät (ja saahan ne helposti irti, jos niitä ei joissakin tilanteissa tarvitse).

Esimerkiksi puiden ja rakennusten ja rakennelmien lähellä laitetta lennättäessä sekä toki esimerkiksi sisätiloissa laitetta kokeiltaessa, nuo propellinsuojukset lienevät oikeinkin perusteltu juttu. Myös muun muassa lennättämistä harjoiteltaessa tuulisella säällä tai sänkipellolle laskeuduttaessa tuo multikopteri menee helposti kumoon "nokalleen", jolloin suojuksista on apua propellien kunnossa pysymisen kannalta.

Päivitys 29.10.2014
Sateinen ja tuulinen sää sekä muut omat kuvaus- yms. harrastukset ovat tehokkaasti pitäneet Walkeran aika hyvin maanpinnalla eli "telakalla" ja ns. kuivaharjoittelun piirissä. Mutta jotakin on kuitenkin harrasteltu Walkerankin kanssa siihen on, edellisen päivityksen jälkeen, askarreltu pehmeastä pakkausmateriaalista jalkoihin sellaiset "korokkeet", joita tosin pitää lähiaikoina käytännössä testata (ettei vaikuta liikaa laitteen lento-ominaisuuksiin) ja joiden siis pitäisi auttaa siihen, että kamera pysyy paremmin "suojassa" laskeuduttaessa (nyt menee ilman korotuspaloja aika lähelle maata ja jos on kovin epätasaista, niin kameraan osuu kohteita, jos ei kameraa muista kääntää suojaan).

Lisäksi olen rakentanyt Walkeralle säädettävän lähetysalustan (siitä tulee kuvia ehkä myöhemmin) ja pyörivän huolto-alustan tein jo aikaisemmin.

Walkeran iLOOK-kameraa ja Lipo-akkua käytin irti koperista taannoin, kun piti saada yksi "actionkamera" lisää kuvaamaan erästä tillaisuutta yläkulmasta ja tilaan ei kehdannut viedä koko multikopteria. Tämä onnistui hyvin rakentamani virtakaapelin avulla ja koska olin rakentanut pienestä TFT-näytöstä ja AV-vastaanottimesta järjestelmän, josta näin kuvakulmat, niin asia onnistui hienosti.

Päivitys 5.10.2014
Eilen lennätin noin akullisen olohuoneessa, koska pitkään aikaan ei ole päässyt ulkona lentämään ja eilenkin satoi, joten ulos ei voinut lähteä lennättämään Walkeraa. Asiaa helpotti se, että minulla oli propellinsuojukset koneessa ja olin yksin kotona, joten vaaranaiheutusmomentti ei ollut niin suuri. Päätin siis uskaltaa kerätä lennätyskokemusta nousuilla ja laskuilla ja pienimuotoisilla liikutteluilla noin 50 cm;n korkeudella. Ihan ok se sujui ja mielenkiintoista oli. Pölyt riirtyilivät olohuoneessa ja meteli oli "kova". Mistään huimasta lennätyselämyksestä tosin ei ollut kyse, mutta parempi sekin kuin ei mitään. Palaamme siis taas asiaan!

Päivitys 11.11.2014
Laitetaan tännekin tämä lennätysharjoitusvideo...nimimerkillä "sateetonta ja tuuletonta päivää odottaen..."


Päivitys 23.11.2014
Eilen tuli sitten lennätettyä muutama akku harjoituksen vuoksi omassa olohuoneessa. Harjoittelin nousuja ja laskeutumisia kun ensin olin aikani konfiguroinut multin asetuksia MissionPlanner-sovelluksella. Mielenkiintoinen tuo asetusviidakko ja kalibroinnit yms. Tälläiselle "testausinsinörtille" tuo on mielenkiintoinen harrastusväline, joten tästä on hyvä jatkaa etenemistä. Loppuhuomautuksena tähän päivitykseen: Onneksi on poikkeuksellisen korkea ja tilava olohuone, jossa pystyy yksin ollessaan tätä harjoittelemista suorittamaan.

Päivitys 25.3.2015
Paljon on aikaa kulunut viime päivityksestä ja se on ikävää - anteeksi. Nyt vasta alkaa tuo ajankäyttö, nuo vuoden vaihteen suru-/perheasiat ja muut asiart näyttää siltä, että kun ilma vain antaa periksi, niin voi taas keskittyä enenevässä määrin tähän lennätysharrastukseen. Toki olen olohuoneessa vähän pöräytellyt silloin kun muu perhe ei ole ollut kotona ja laite on ollut "telakalla" ja nyt siihen pitäisi saattaa uusin ohjelmistopäivitys. Tätä silmällä pitäen olen seurannut eri keskustelufoorumeilta asiaa ja testausinsinöörinä melkein voisin jo uskaltaa kokeilla uusinta softaa asentaa. Katsotaan miten käy ja laitetaan tänne sitten lisätietoja asiaan liittyen jälleen kun tulee jotakin kerrottavaa.

Päivitys 26.3.2015
Sain asennettua 1.7-version softasta Walkera QR350 PRO -malliin. Asennus meni hyvin, mutta vielä en ehtinyt sitä ulkona lennättää. Ohjeet sanovat, että ensimmäinen akullinen pitää kalibroinnin jälkeen lentää manuaalitilassa, joten se olisi sitten edessä toivottavasti lähiaikoina. Palaamme siis asiaan jälleen kun tulee mainitsemisenarvoista asiaa tähän liittyen.

Päivitys 18.4.2015
Lennätystä jälleen on kokeiltu ja mitään ei saatu toistaiseksi rikki - tai no muutama propelli meni vaihtoon, mutta muuten kun manuaalitilassa lennäteltiin enon pellolla, niin hyvin se meni. No toisaalta en ollut ihan vielä sinut uuden softaversion 1.7 kanssa, koska siinä oli vähän muutoksia. Propellien vaihtoo meneminen johtui kenties pilotista ja siitä, että kun moottorit sammuttaa ohjaimesta esimerkiksi laskeutuessa, niin moottoreiden sammuminen tapahtuu pienellä viipeellä, joten siksi kellautin Walkeran katolleen muutamaankin otteeseen. Lisäksi GPS-tilassa leijuttaminen ei onnistunut, joka kovan sivutuulen tai GPS-satelliittien saatavuuden takia. Lienee kalibrointikysymys ja lennätyssäähän liittyvä "ominaisuus". Palataan asiaan myöhemmin, mutta hienolta tuntuu ja mielenkiintoinen harrastus on kokonaisuudessaan. Varovainen tosin saa ja pitää olla!

Päivitys 21.6.2015
Tänään lenneltiin pitkän tuulisen ja sateisen ajan eli pitkän hiljaiselon jälkeen monta akullista. Lisäksi tuli asennettua iLookin tilalle GoPro 3+ Silver ja siihen videolähetin, jolla sain kuvan välittymään F7-ohjaimeen. Tämä helpotti kameran asettelua olennaisesti. Tästä on hyvä jatkaa.
Referenssikuva videosta kuvankaappauksella otettuna.
Päivitys 9.8.2015
Taas on kulunut paljon aikaa edellisestä päivityksestä, mutta homma on sen aikana toki mennyt edelleen eteenpäin.

Nyt on Walkeraan hankittu ja asennettu uudet tukevammat ja korkeammat laskutelineet/jalat (kuvat tästä "faceliftistä" alla) ja lisäksi kopteriin on tehty LCV-modifikaatio (Walkera X350 Pro LVC Mod), jonka avulla vältetään laitteen ominaisuus, jolloin se sammuttaa moottorit jännitteen laskiessa tietyn rajan alapuolelle, välttyäkseen "aivoille" tulevan virran loppumiselta, mutta tässä tapauksessa se saakin aikaiseksi sen, että laite sammuttaa virrat ilmassa ja sen jälkeen...no kaikki voivat arvata mitä sitten voi tapahtua. Saas nähdä miten asia nyt sujuu ja miten se auttaa  asia auttaa, mutta nyt on sitten syytä tarkemmin tarkkailla akkujen jännitteitä ja lentoaikoja, jotta ei aja akkua liian kuiviin. Onneksi tuohon toimeen on olemassa piippareita ja telemetriakin siinä auttanee.

Tämän vuoksi (asiat kehittyvät ja aina oppii uutta) ajattelin pistää tilaukseen näitä telemetria-juttuja. Konsultoin asiasta tietävää tahoa ja tilasin kokeeksi RX707-vastaanottimen, jonka kautta pitäisi käsittääkseni saada Devon F7E-mankkaan telemetriatietoa suoraan kopterista. Palaan näihin asioihin hetimmiten, kun olen asiassa jälleen edennyt.

Akkukin alkoi vähän pullistella, joten päätin hankkia uuden lentoakun, jotta lentely voisi jatkua toivotusti. Tämän uuden akun kanssa pitää nyt sitten olla vähän tarkempi ainakin koskien käyttö- ja varastointijännitteitä ja latausvirtoja (pitänee ladata 0,5 - 0,8C:n virroilla korkeintaan, koska aikaisemmin latailin 1C:n virroilla - katsotaan vaikuttaisiko se akkujen käyttöikään pidentävästi). Lisäksi varastointijännitteen suhteen pitää myös olla tarkkana! Voi tosin olla, että edellinen akku tuli tiensä päähän jo muustakin syystä kuin omista toimistani johtuen.

Lisäksi sijoitin isompaan Lipo-latauspussiin, jotta voin helpottaa akkujen latausta ja pitää sen turvallisena.
Facelift-kopterille (lähetin GoPron kuvan siirtämiseksi ja tukevammat jalat)
Kopteri ylhäältäpäin (ilman "propellinsuojia")
Laite jalassa jännitteen vahtimista varten (kiinni kaksipuolisella teipillä)
Massiivisemmat laskeutumisjalat kopterissa
Referenssikuva puidenlatvojen tasalta.





Päivitys 30.9.2015
Taas ollaan kokeilu kaikenlaista ja tässä muutama kuva. Telemetrian radiolle tuovaa lähetintä RX707 vielä odotellaan (toimitusvaikeuksien takia sitä ei ole saatu tontille, joten siksi se asia on jäissä toistaiseksi). Toivotaan, että asia edistyy lähiaikoina.

Syksyn kauneutta ja Suomalaista metsää ihastelemassa.
Päivitys 5.11.2015
Vihdoinkin sain vastaanottimen (RX-707) tavarantoimittajalta. Nyt parin kuukauden odottelemisen jälkeen oli hyvä päästä kokeilemaan tuota vastaanotinta. Se tarkoitti tietenkin kopterin purkamista osiin ja tuon vastaanottimen vaihtoa ja koelennätystä ja eikun kokeilemaan.

Valikoiden takaa löytyi GPS-koordinaatit ohjaimesta, mutta muuten asia on vielä kokeilu- ja tutkimisasteella. Palaamme tähän asiaan jälleen tuonnempana.

Ohjaimen Sensor View -valikko.
Palaan siis taas asiaan tuonnempaan...aurinkoista päivää kaikille!

Lisää päivityksiä siis tulossa edelleen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti