Sivut

maanantai 20. helmikuuta 2012

Koeajokokemuksia


Uusi Mazda3 
Autoilevana ihmisenä kertyy kokemuksia paljon autoista ja kanssa-autoilijoista.


Sain taannoin alleni koeajoon upouuden Mazda3:n ja sen perusteella olen todennut, että insinöörien innovaatiot ovat todella hienoja ja uusi on aina uutta...autokuumetta tietenkin aina pitää vähän potea.


Lyhyitä kokemuksia mm. seuraavista ominaisuuksista:
  • peruutustutka (hieno apuväline oikein käytettynä, mutta jos lunta on enemmän antureiden päällä se järejstelmä piipittää kovasti ilman esteitäkin)
  • i-Stop-järjestelmä (vaatii totuttelua, kun on tottunut vanhoihin autoihin, jotka eivät lähde käyntiin liikennevaloihin sammutettaessa, mutta hieno keksintö uudessa autossa...)
  • luistonesto (tekee jokaisesta "paremman" ajajan - mutta kannattaa olla silti varovainen)
  • lämmitettävä tuulilasi (aurinkoisella ilmalla näkee lammitysvastukset, jos tarkkaan katsoo, mutta talvella erittäin hyvä keksintö etenkin lumisateella ja jäätävällä tihkulla).
  • jne.
Tavaroiden kuljettaminen (Sedan) takapenkit alhaalla


  • Takapenkit saa alas helposti.
  • Takapenkit saa "lukkoon" avaimella siten, että lapset eivät pääse menemään takakonttiin taittamalla takapenkkejä alas.
  • Isojen tavaroiden kuljettamisessa tulee rajat vastaan ensin korkeussuunnassa, koska etupenkkien ollessa normaaliasennossa taakse jää tilaa noin 165 cm pituussuunnassa.
  • Uuden auton "suksikuljetusaukko" takapenkin keskellä (jossa on käsinoja jne.) oli ummessa, joten siksi suksien kuljettaminen auton sisätilassa olisi vaatinut ainakin toisen puolen takapenkin kaatamisen.  

Taskuun peruuttaminen eli "taskuparkkeeraus"


  • Onnistuu Mazdallakin hienosti (sekä oikealle että vasemmalle puolelle) ja jos apuna käyttää peruutustutkaa, joka kertoo etäisyyden piippauksen avulla niin asia toki helpottuu. Mutta ennenkuin tuohon innovaatiooon eli peruutustutkaan pystyy luottamaan joutuu sen käyttöä opettelemaan ja käymään välillä varmistamassa mikä on piippausten määrittämä etäisyys käytännössä (ohjekirjaan ei tässä yhteydessä meinaa luottaa ja koska insinöörit eivät yleensä lue ohjeita, niin asia on monimutkainen). 
  • Oikealle ja vasemmalle puolelle tietä pysäköinti onnistuu kohtuullisen hyvin (mielestäni kuljettajan puolelle eli menosuuntaan vasemmalle tehty taskuparkkeeraus oli kuitenkin ehkä hieman helpompi toteutuksen kannalta).
Tuulilasin pyyhkijät
  • Sadetunnistin on hieno keksintö ja se sisältää myös nopeuden säädön eli tihkukytkimen.
  • Kun esim. rekka pärskäyttää vettä yllättäen tuulilasille, niin auto puuhkii itse tuulilasin jo ennen kuin ajaja ehtii tekemään mitään (toki vaatii sen, että tuulilasinpyyhkijät ovat AUTO-asennossa).
  • Pesulaite ja pyyhkijät ovat tehokkaat ja ne yhdistettynä lämmitettävään tuulilasiin tekee autosta Suomen karuihin olosuhteisiin hyvän kapistuksen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti